İKİNCİ EĞİTİM RAPORU – LİSE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK KAPASİTE GELİŞTİRME VE FARKINDALIK ARTIRMA FAALİYETİ RAPORU – 2.2.3

Polatlı > Faaliyetler > İKİNCİ EĞİTİM RAPORU – LİSE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK KAPASİTE GELİŞTİRME VE FARKINDALIK ARTIRMA FAALİYETİ RAPORU – 2.2.3

POLATLI İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ UYUM EYLEM PLANI YAPIMI PROJESİ

LİSE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK KAPASİTE GELİŞTİRME VE FARKINDALIK ARTIRMA FAALİYETİ RAPORU

FAALİYET 2.2.3

Avrupa Birliği fonu ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığımızın koordinatörlüğünde Polatlı Belediyesi ve Tohum Derneği’nin iş birliği içerisinde Polatlı İklim Değişikliği Uyum Eylem Planı Yapımı Projesi hayata geçirilmiştir.

Projenin genel amacı, Polatlı Belediyesi genelinde iklim değişikliğine karşı hassasiyeti azaltmak, vatandaşların uyum kapasitesini ve dayanıklılığını artırmak ve uyum bilgi alışverişini, deneyimleri ve kapasiteyi artırmak da dahil olmak üzere en iyi iklim değişikliği uyum uygulamalarını ortaya koymak amacıyla Polatlı İklim Değişikliği Uyum Eylem Planını geliştirmektir. Bu sayede yerel ölçekte iklim eylemi güçlendirilecektir.

Projede öncelikli olarak Polatlı iklim profili analizleri yapılarak kurumsal yapılar incelenecek, iklim çabaları anlamında boşluklar tespit edilecek, iklim değişikliğinin Polatlı’ya etkileri belirlenecek, risk ve etkilenebilirlik analizleri yapılacak, iklim değişikliği projeksiyonları hazırlanacak ve ilgili sektörler tespit edilerek iklim değişikliği uyum strateji ve faaliyetleri geliştirilecektir. Bu strateji ve faaliyetlerin bazıları oluşturulacak demo sahalarında uygulamaya geçirilecek ve bu sahalar kapasite geliştirme ve farkındalık artırma adına katkı sağlayacaktır. Yine, projede, farklı sektörlerden oluşan proje paydaşlarına ve Polatlı halkına yönelik her biri iki gün sürecek 10 adet eğitim faaliyeti yürütülecektir. Bu eğitimlerin 4’ü demo sahalarında uygulanacaktır.

Proje faaliyetlerinin ilgili paydaşlarla paylaşımı adına toplumsal cinsiyet eşitliği sağlanarak paydaş katılımı ve istişare toplantılarının düzenlenmesi proje faaliyetleri arasında yer almaktadır. Bu minvalde, lise öğrencilerinin katılım sağlayacağı farkındalık artırma ve kapasite geliştirme faaliyeti kapsamında 18 Şubat 2025 Salı günü Polatlı TOBB Fen Lisesi öğrencilerine yönelik kuraklığa toleranslı buğday çeşitleri geliştirilmesinde dene-yap uygulaması konulu bir eğitim düzenlenmiştir.

Polatlı TOBB Fen Lisesi 11. Sınıfından 19 öğrenci Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Polatlı Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümündeki Bitki Moleküler Genetiği Laboratuvarında dene-yap uygulamasına katılmışlardır. Fakültedeki laboratuvara gelen öğrencilere Fakülte Dekanı tarafından “hoş geldiniz” hitabı ve çay ikramı sonrasında, önce laboratuvar güvenliği konusunda bilgilendirilmiş, sonra kendilerine faaliyetleri esnasında kullanmaları için proje kapsamında tedarik edilen laboratuvar önlükleri ve eldivenler verilmiştir. Öğrencilere fakültedeki uygulamaları esnasında Araş. Gör. Ayşenur Bozkurt, Yüksek Lisans Öğrencisi Çağlanur Esgin ve Lisans Öğrencileri Ezgi İlerin ve Şevval Azemoğlu eşlik etmiştir. Öğrenciler bu laboratuvarda iki gruba ayrılmış olarak, fonksiyonel DNA markörleri kullanımıyla buğdayda kuraklığa toleransın geliştirilmesi çalışmasına aktif katılım sağlamışlardır. Kendilerine bu proje kapsamında kullanılan bitki DNA’sı izolasyonu ve Polimeraz Zincir Reaksiyonu uygulamalarını tanıtan yöntemler yazılı verilmiş ve poster olarak gösterilmiştir. Öğrenciler daha sonra laboratuvara girerek bitki DNA’sı izole etmişler ve kalitesini kontrol etmişlerdir. Öğrencilere polimeraz zincir reaksiyonu uygulaması tanıtılmıştır. Öğrenciler daha sonra laboratuvar bünyesinde oluşturulmuş olan iklimlendirme sistemli, LED ışık ve akıllı gübrelerin kullanıldığı bitki yetiştirme odasını ziyaret etmişler, burada bitkilerin nasıl yetiştirildiğine ve melezlemelerin nasıl yapıldığına dair bilgiler almışlardır. Burada mevcut olan bitkiler ve üzerlerindeki melez tohumları inceleme fırsatı bulmuşlardır.

Laboratuvar uygulamalarından sonra öğrenciler konferans salonuna alınmış, burada laboratuvar ve bitki yetiştirme odasındaki uygulamalar ve gözlemleri ile ilgili değerlendirmelerde bulunmuşlardır. Kendilerinden tecrübelerini anlatmaları ve varsa soracakları soruları sormaları istenmiştir. Tüm faaliyetler ve bu değerlendirme toplantısı esnasında çok ilgili olan öğrenciler yaşadıkları tecrübeden çok olumlu şekilde bahsetmişler, uygulamanın tam gün olmasını çok istediklerini bildirmişlerdir. Bu değerlendirmeden sonra Fakülte Dekanı, Laboratuvar birincil araştırmacısı ve Projede tarım uzmanı olarak görev yapan Prof. Dr. Nejdet Kandemir öğrencilere 20 dakika uzunluğunda “Polatlı İklim Değişikliği Eylem Planı: Tarımsal Uygulamalar” isimli konferansı vermiştir.

Eğitim davet yazısı, katılımcı listesi ve fotoğraflar sırasıyla Ek-1, Ek-2 ve Ek-3’de verilmiştir.

RAPORU GÖRÜNTÜLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ